(+45) 40 787 999 info@philipix.dk

Indledning

Hvis du selv lige har installeret WordPress på dit domæne som blog eller webside – stort tillykke! Jeg er sikker på at du vil blive ligeså begejstret for WordPress som jeg blev da jeg først startede med dette fantastisk open source CMS (Content Managent System) for 5 år siden. Og du er i godt selskab, for omkring 20% af verdenens hjemmesider er opbygget i WordPress. Så chancerne er ret store for at de hjemmesider, som du regelmæssigt besøger – hvad enten det er profil-sider, webshops, e-magasiner eller blogs – er opbygget i WordPress.

Når armene så er foldet ned, er der nogle praktiske ting, der lige skal adresseres!

Som du ser, så har WordPress kontrolpanelet mange muligheder. Og det er vigtigt at få dem indstillet rigtigt for at sitet fungerer optimalt efter dine behov. Samtidigt er det født med en masse standard instillinger – og det gør sitet enormt “hacker-venlige”.

Nedenfor er derfor 10 essentielle punkter, som bygger på mine erfaringer, og som forhåbentlig vil hjælpe dig på vej til en god WP oplevelse.

1. Eblablér en holdbar back-up rutine

Backups er ofte noget man tilsidesætter til fordel for udvikling af sitet. Men det kan blive en rigtig tidsrøver at lade være – for ikke at tale om genstand for stor ærgelse. Og husk altid at lave fuld backup inden opdatering til de nye WordPress versioner, det udkommer.

WordPress er ikke født med en indbygget backup funktion. Men der er to veje til sikker backup, nemlig via et plugin eller via ftp.

Sidstnævnte indebærer download af hele indholdet af hjemmesiden via en ftp såsom FileZilla,  samt af databasen i (sql-fom), som tilgåes også via dit webhotel.

Selv bruger jeg begge dele. Det kan virke lidt livrem-og-seler-agtigt, men indsatsen har vist sig at være godt givet ud. Det giver det ro i sindet. For én ting er, at ens egen hjemmeside bliver lagt ned, men det mest pinelige scenario – nemlig ikke at kunne genskabe et site for en ven eller kunde…er simpelt hen bare for utænkeligt.

Backup Plugins

Der findes selvfølge et hav af plugins, hvoraf nogle er gratis, andre koster et årligt beløb. Det, der er vigtigt er, at pluginet skelner imellem backup af databasen, og download af hele siden (altså selve installation + indhold).

Duplicator plugin – gratis

Et gratis plugin, som kan bruges med stor success til mindre websider er Duplicator. Man initierer selv en Duplicator backup når man synes det er nødvendigt. Man skal blot huske at downloade både en zippede fil, og en installationsfil hver gang.

Backup Buddy – ikke gratis

En anden mulighed er Backup Buddy, som ikke er gratis – men som også giver lidt flere muligheder. Du kan sætte Backup Buddy til automatisk at lave backup dagligt, ugentlig eller månedligt, og du kan vælge imellem backup af database og fuld backup. Samtidigt er det nemt at genskabe et site eller rykke det til et nyt domæne.

Backup via ftp

Sørg desuden for at få ftp-adgang til dit webhotel via FileZilla (gratis ftp-program, der installeres på din computer), så du kan downloade hele sitets indhold når du har lavet væsentlige ændringer. Dernæst kan du via dit webhotel downloade hele dit sites database. Har du de to ting, kan du til enhver tid genskabe dit site hvis du bliver hacked – eller hvis et af dine plugins er blevet hacked og lægger din hjemmeside ned.

2. Web sikkerhed og forebyggelse af hacking

I og med at WordPress er så udbredt et open source CMS, er det genstand for hacker- og robotangreb. Ved at ændre lidt i WordPress standard instillinger kan man dog minimere disse risici. Der er her to store spillere på markedet: Vaultpress og iThemes Security. Nej, de er ikke gratis, men de er hver at investere i (vælg ét!). De helt basale sikkerheds foranstaltninger de foretager er:

  • Advisering om nye opdateringer så snart de udkommer (opdateringer skyldes oftest modforsvar af sikkerhedsbrud)
  • Lock-out af hacker robotter, der forsøger at logge ind på dit site
  • Sikrer imod Brute Force Attacks
  • Omdøber alle WordPress ‘admin’ bruger konti (en indstilling som WP ellers er født med)
  • Omdøber alle databasenavne fra “wp_” (en indstilling som WP ellers er født med) til et brugerdefineret prefix
  • Gennemtvinger stærker adgangskoder for alle bruger konti
  • Moniterer alle filer i sitet for uautoriserede ændringer

 3. Ændring af WP standard indhold

En ny WordPress installation er født med noget standard indhold, såsom en “Hello world!” blog indlæg. Derudover er det vigtig at fjerne tagline’et “Just another WordPress blog” under. Det er rigtig vigtig at give disse indstilliger dit eget indhold. For INTET råber ud til den besøgend så meget som: ‘Ja jeg har oprettet en hjemmeside – men gidder den egentlig ikke rigtigt” end at lade et standard WP indhold forblive. Husk på, at tagline’en ses på en Google søgning. Ofte har man et helt unikt motto, der vil passe perfekt i et tagline. Hvis ikke, så sørg blot for, at dette felt er blankt.

Basis tilpasning af WordPress Settings (Indstilliger)

Som udgangspunkt er her de aller vigtigste:

  • Settings/General: Set timezone, kontakt info, ovs.
  • Settings/Reading: Hvis dit site er under udvikling, sæt kryds i ‘Discourage search engines from indexing this site’. Husk at slå det fra når du er færdig!
  • Settings/Media: Afkryds boksen med ‘Organize my uploads into month- and year-based folders’. Desuden, HVIS du vil undgå at WP lave dubletter af din uploadede billeder i forskellige formater, indstil alle felter til ‘nul’ under ‘The sizes listed below determine the maximum dimensions in pixels to use when adding an image to the Media Library’.
  • Settings/Permalinks: Sørg for at dine permalinks er sat til ‘post name’
  • Settings/reading – sørg for at der ikke er hak i “discourage search engines from indexing this site”. Hvis denne er slået til vil din Google Analytics ikke have nogle data at monitere.

4. User Profile

Glem ikke at opdatere din brugerprofil under Dashboard/Users. From here, you can choose how your name will display on the site and which email address to be used for site notifications. This is also where you can update your password if needed.

 5. Spam filter

Her er så et plugin, som WordPress faktisk er født med, nemlig Akismet. Det er rigtig godt til at undgå en masse spam og uvelkomne kommentarer. For at få Akismet til at fungere, skal du lave en konto hos www.wordpress.com, og derefter indsætte en API key på sitets backend.

6. SEO (Search Engine Optimization)

Sørg for at dit site kan findes af Google og derved får trafik og kunde konvertering. Igen er der to helt store spillere på markedet: WordPress SEO og All-in-One SEO. Begge plugins hjælper til foreslag af key words, ændringer til teknisk SEO, meta tekster, title tags og mange andre funktioner, der hjælper søgemaskiner til at ‘crawle’ din hjemmeside og finde den attraktiv og brugervenlig – og derved værd at ranke højt.

7. Google’s tre vigtigste (gratis) værktøjer

Google Analytics

Det siger sig selv, at tracking af dit websted analytics er vigtigt, men vi kommer til at sige det alligevel. Få Google Analytics op og køre så hurtigt i forløbet som muligt. Ved at bruge AI kan du spore vigtige data såsom det antal besøgende, hvor længe de bliver på dit websted, hvor din trafik kommer fra, konverteringersrate – og meget mere.

Google Analytics tilbyder også real-time tracking, så du kan se, hvor mange mennesker er på dit websted lige nu. Ved at installere Google Analytics tag, får du alle disse essentielle data fra dag ét, og giver dig informationer om hvordan du kan forbedre dit site og tiltrække endnu flere besøgende.

Download gratis e-bog fra iThemes: Google-Analytics-eBook

Google AdWords

Betalte Google kampagner. Et helt helt forskelligt program end Analytics- dog kan Google Analytics give data og oplysninger til hvad der kan hjælpe jeres AdWords kampagner.

Google Webmaster Tools

Et udviddet program til Analytics. Webmaster Tools kan…

Link alle konti sammen

8. Favicon

Det lille icon i browserens adressevindue, faneblade og bogmærkede sider er med at give din hjemmeside et proffessionelt udseende og gennemført udtryk.

Det allervigtigste er 16px X 16px favicon.ico fil, der uploades til roden af dit site.

Se vejledning Create a favicon for your site in 8 steps.

9. Kontakt formular

At gøre det nemt for besøgende at kontate jer uanset hvor han/hun befinder sig på sitet er en selvfølge. Et gratis plugin er Contact Form 7, et populært WordPress plugin, der er meget  nemt at tilpasse. Alternativt kan jeres kontakt formular være indbygget som et modul i det tema, som I har valgt at bruge.

Der er dog en dybere facade til kontakformularer. Altså en måde de kan gøre større nytte end man lige tror.

Kontaktformular og konverteringsrate

Et rigtig nyttigt fif omkring kontaktformularer hænger sammen med goal settings igennem Google Analytics. For at monitere succes raten for jeres besøgende, kan man opsætte et mål for click på kontakt fomularen. Men det kræver, at knappen for ‘submit’ eller ‘indsend’ åbnes i en ny side, såsom www.ditwebsite.dk/tak-for-din-besked/ eller lignende. Dette link kan nemlig bruge i GA til at følge hvor mange aktive mål du opnår.

Kontaktformular og spam

Overvej en RECAPTCHA (Completely Automated Public Turing-test to tell Computers and Humans Apart) . Hvis du har mange besøgende, er det en rigtig god mulig for at undgå spam. Er du en lille virksomhed ligesom mig, er det unødvenligyt og blot til irritation.

10. Admin og opdatering af flere hjemmesider

Tid sidst er der denne ‘nice-to-have’ men dog ikke en ‘need-to-have’ funktion.

Overvågning af et eller flere websites kan være ganske tidkrævende. Og med overvågning mener jeg sikkerhedscheck i form af opdateringer. Hver gang WordPress opdateres, skyldes det oftest lukning af mulige sikkerhedsbrud.

Uanset om du administrerer ét eller flere WordPress hjemmesider er der en hurtig og nem måde at holde dine plugins og temaer opdaterede uden at skulle logge på hver WordPress installation hver dag. Et management værktøj som Sync kan du administrere flere websteder fra ét kontrolpanel, og spare tid. Man kan ovenikøbet logge på via Sync iOS app. Sync tilbyder også funktioner som bulk-installation af temaer og plugins, kommentere og brugerstyring og flere tidsbesparende integrationer med andre must-have plugins som BackupBuddy, iThemes Sikkerhed og iThemes Exchange.